onsdag 25. juli 2012

- Det beste minnet for meg var 21. juli i fjor

I fjor reiste over om lag 600 engasjert AUF-ere til sommerleiren som har pågått siden 70-tallet. Som årene før spilte de fotball, hørte på taler, diskuterte politikk på Utøya.
Jonas Gahr Støre var på besøk, spilte fotball. Gro Harlem Brundtland talte til en full  storsal.
Men fra 22. juli 2011 klokken 17.22 blir Utøya aldri den samme.
Bildeserien over viser hvordan Utøya var 21. til 22. juli i fjor.

Det er slik mange vil huske sommerleirene.
Aftenposten har spurt syv AUF-ere som overlevde om deres beste minne fra Utøya og hvordan de ønsker at Utøya skal bli i fremtiden.

Eskil Pedersen (28):


- Hva er ditt beste minne fra Utøya? - Følelsen av å tilhøre et fordomsfritt fellesskap. Alle er ikke like, men alle respekteres og inkluderes mer enn noe annet sted. For politiske interesserte ungdom er Utøya stedet å være, sentrum av det politiske Norge i en uke. Kombinasjonen av politikk og sommer- og ungdomsglede er jeg heldig som har fått oppleve i ungdomstida mi.
- Hva ønsker du at skal skje med Utøya i fremtiden?
- AUF er en demokratisk organisjon hvor flertallet bestemmer. AUF har hatt grundige debatter i sentralstyret og landsstyret og enstemmig gått inn for gjenreisningen av Utøya. I den prosessen lytter vi til alle berørte og til våre medlemmer. Jeg føler meg trygg på at vi finner løsninger som ivaretar behovet for et sted å minnes, samtidig som nye ungdommer kan oppleve det fine Utøya har skapt i over 60 år hittil.

Prableen Kaur (19):


- Hva er ditt beste minne fra Utøya?- Mitt beste utøyaminne er fra valgkampsamlingen til AUF i Oslo i juni i 2011. Bestevennen min og jeg hadde en lang, fin og dyp samtale på bryggen.
- Hva ønsker du at skal skje med Utøya i fremtiden?
- Det er mange hensyn å ta, og kanskje det riktig å bruke tid. Personlig håper jeg at vi aldri gir opp Utøya. Jeg håper det kan være et sted hvor man kan drive med politikk, men også minnes det som skjedde.

Tonje Brenna (24):

Hva er ditt beste minne fra Utøya?- Mitt beste minne fra Utøya er ikke en bestemt hendelse eller situasjon. Det er mer en følelse. Når isen går på vårparten og sola titter frem, får jeg en veldig trang til å dra til Utøya. Det er nesten som når Ronja Røverdatter sier at hun må rope sitt vårskrik. En sånn trang får jeg etter å dra til Utøya. Og hvert år, når jeg første gangen om våren sammen med andre AUFere setter beina mine der ute, føles det litt som. Komme hjem eller til et annet sted man er glad i.
Jeg håper mange AUF-generasjoner får mulighet til å skape nye minner på Utøya i fremtiden, til tross for det som skjedde 22. juli. Tonje Brenna.
Utøya for meg er mange spennende mennesker, nye og gamle bekjentskaper, kreative, engasjerte og utålmodige mennesker som møtes med en overbevisning om at vi sammen kan redde verden. Fellesskapsfølelsen er enormt sterk. Sang rundt leirbålet, diskotek, konserter, debatter, grilling og selvfølgelig også en masse arbeid som gjennomføres på dugnad. På Utøya blir man på sett og vis et lite samfunn der alle bidrar med sitt for å få det til å gå rundt.
- Hva ønsker du at skal skje med Utøya i fremtiden?
- Utøya har vært et viktig sted for arbeiderbevegelsen i mange år. Jeg håper at AUF også fremtiden vil kunne bruke Utøya som leirsted, der unge sosialdemokrater treffes, diskuterer politikk, får de nye ideene, stiller krav til regjeringen, møter nye venner og er engasjert. Jeg håper mange AUF-generasjoner får mulighet til å skape nye minner på Utøya i fremtiden, til tross for det som skjedde 22. Juli. Jeg tror ikke det skjer i morgen, men på sikt tror jeg at når AUF bestemmer seg for det, så kan AUF få det til.

Bjørn Magnus Ihler (21):


-Hva er ditt beste minne fra Utøya?Det beste minnet for meg var 21. juli i fjor. Jeg hadde vært i England ett år, og kom tilbake til Utøya. Her traff jeg venner jeg ikke hadde sett på lenge. Det tok meg 3-4 timer bare å komme opp bakken, det var så mange å hilse på og snakke med.
- Hva ønsker du at skal skje med Utøya i fremtiden?
- Slik jeg ser det er det to former for Utøya: Det ene er det fysiske stedet, det andre er sommerleiren. Det fysiske stedet kan bli et minnesmerke, et sted til ettertanke. Det var her folk ble henrettet. Det er viktig med sommerleir – men den kan være et annet sted. Politikk har ikke noen geografiske betingelser.

Tore Sinding Bekkedal (24):


- Hva er ditt beste minne fra Utøya?- Det er vanskelig å svare på, for jeg tror det nesten aldri er enkelthendelser som knytter en til steder. Liksom byen jeg bor i - og hytta. Jeg tror det stammer fra atmosfæren og betydningen - det består av summen av alle minnene jeg selv har - og stedets betydning for en viktig bevegelse - ikke enkelthendelser. Om jeg skal måtte hente frem noe, må det være de ivrige meningsbrytningene rundt bålet om kvelden. Det er mange meninger om det meste, og med så mange veldig forskjellige mennesker kan diskusjonene fort bli veldig spennende og enormt givende.
- Hva ønsker du at skal skje med Utøya i fremtiden?
- Det har vært en tendens til å avpolitisere hendelsen og oss. At jeg først skal bli forsøkt myrdet for å være sosialist - og deretter oppleve at jeg blir fortalt at jeg ikke skal "blande inn politikk", føles som en dobbel urett. Det vi tror på var grunnen for at vi ble et mål! Organisasjonen og stedet representerer en trussel mot Breivik og hans likesinnede - en trussel det er viktigere enn noensinne å maksimere. Ikke bare bygger vi sosialdemokratisk politikk, men vi jobber for å vinne folks tillit til den i et demokrati.
Utøya vil aldri bli det samme, men samtidig vil de være viktigere enn noen gang. Tore Sinding Bekkedal
Noen få har snakket om at Utøya skal bli en slags "minnelund". For meg er det overhodet ikke å hedre de falne - det vil snarere gjøre stedet til et trofé til Breivik. Utøya-leirene vil aldri bli det samme, men samtidig vil de være viktigere enn noen gang.

Silja Kristianne Uteng (22):


-Hva er ditt beste minne fra Utøya?Mitt beste minne er konglekrig på Kjærlighetsstien. Det tror jeg har skjedd to år på rad. På Kjærlighetsstien er det masse kongler, så kommer man gåendes i en gjeng – så begynner noen å kaste kongler. Da må man bare kaste tilbake, noen kaster ganske hardt – men er man med på leken får man tåle steken.
- Hva ønsker du at skal skje med Utøya i fremtiden?
Jeg vil ta Utøya tilbake, men jeg ser ikke for meg at det skjer på noen år. Ting vil for alltid være annerledes, men jeg håper at vi til slutt kan bruke øya slik den alltid har blitt brukt. For meg er det viktig at vi har Utøya.

Eivind Rindal (27):

- Hva er ditt beste minne fra Utøya?- Det er så mange gode minner, det er vanskelig å plukke ut ett. Men jeg husker første gang jeg satte min fot på Utøya. Internasjonalen ble spilt på høytaleranlegget, det var røde flagg over alt – jeg tenkte om jeg var kommet til det sosialistiske paradis på jord. Ellers tror jeg den beste følelsen er å nynne en arbeidersang, se utover Tyrifjorden på en av leirens siste kvelder og se sola stige opp over det speilblanke vannet, og tenke på de gode opplevelsene og vennene man har fått på leiren.
- Hva ønsker du at skal skje med Utøya i fremtiden?
- Det kommer til å ta tid, men det er viktig at AUF velger å holde på Utøya, og gjenerobrer den. Det er ikke realistisk å få en erstatning til Utøya – den har en egen atmosfære, det er vårt sted – i enkelte familier har det å reise på Utøya vært noe man har gjort i generasjoner. Det er mange vonde minner, men jeg mener vi må kombinere respekt med glede og livsmot. Vi skal minnes, men vi må også se fremover og lege de sårene vi fikk. Jeg har i år vært på Skeiv Ungdoms sommerleir, det er en del av sommeren for meg. Jeg håper ikke foreldre er for skremte til å sende ungdom på sommerleir

Hentet fra: aftenposten.no

 Remi Lurud